close
تبلیغات در اینترنت
عبادت وحقيقت آن در نزد سللف
فهرست
صفحه اصلی
آرشیو
لینکستان
تماس با ما

اطلاعات کاربری

عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

موضوعات
فايلهاي اسلامي
قرآن كريم [93]
اناشيد [0]
اذان [123]
نرم افزار [0]
متون و مقالات [284]
فرهنگي ادبي
كتاب ها [0]
داستان و حکایت [27]
دل نوشته ها و اشعار [115]
متفرقه [0]
فرید کوشکی زاده
تلاوت های قرآنی [0]
اشعار و نوشته ها [57]
مقالات و کتاب ها [13]

آرشیو
1396
1395
1394
1393
1392
1391

پیوندهای روزانه
آرشیو لینک ها

جستجو


مطالب سايت
پیوستن به کانال ما در تلگرام


عبادت وحقيقت آن در نزد سللف

عبادت وحقيقت آن در نزد سللف

 

بسم الله الرحمن الرحيم

 

يكى از سلف مىفرمايد : (( خداوند متعال بر بندگان خودش نعمتهاى بسيارى عنايت فرموده اما از آنان شكر به اندازه استطاعتشان خواسته است ، شكر اگر چه اندك باشد مى تواند بهاى همه نعمتها قرار بگيرد هرچند كه بسيار باشند ، بنده اگر شكر نكند نعمت را در معرض زوال قرار داده وبا خطر ضايع شدن رو برو مىگر داند)).

قلب مؤمن آرام نمىگيرد وهمتش سست نمىگردد ، وچنانكه كمى سست گردد در آن نشاط وتحرك مىآفريند وبه وى ندا مى دهد كه اى نفس:منـزل نزديك شده ، وفرصت جبران خستگى ها دارد فرا مى رسد ، مبادا قبل از رسيدن به منـزل مقصود از پاى بمانى وبين تو ودوستانت فاصله ايجاد گردد ، هنگامىكه از نافع - رحمةالله عليه پرسيده شد كه ابن عمر - رضي الله عنهما - در خانه اش بيشتر به چه كارى مشغول بود فرمود: ( الوضوء لكل صلاة والمصحف فيما بينهما ) (( وضوء براى هر نماز وتلاوت قرآن بين وصوء ونماز )) .

حسن بصرى -رحمة الله عليه - هنگامى كه از تلاش سلف در عبادت سخن مىگويد مىفرمايد: (( مردمى را در يافتم وباكسانى همنشينى داشتم كه از آمدن چيزى از اسباب دنيا خوشحال نمى شدند وبر رفتن آن غمگين نبودند ، بلكه دنيا در نظر آنان از خاكى كه بر آن قدم مىگذاشتند بى ارزش تر بود ، آنها به كتاب پروردگار شان وسنت پيامبرش به تمام معنى عامل بودند ، چون شب مى شد به نماز مى ايستادند ، ودر قيام وسجده اشك بر رخسارشان جارى مى بود )) .

ابن عمر- رضى الله عنمها - اگر احيانا نماز جماعتى را از دست مى داد براى جبران ،آن يك روز ، روزه مى گرفت ، ويك شب تا صبح به عبادت مشغول مى شد، ويك غلامىآزاد مىكرد .

 فاطمه بنت عبد الملك همسر أمير المؤمنين عمر بن عبدالعزيز -رحمة الله عليه - فرمود : (( هيچ كسى را نديدم كه بيشتر از او نماز گذارد وروزه بدارد ، ونه كسى كه بيشتر از او عدالت داشته باشد ، نماز عشاء را مى خواند وبه ذكر خدا مشغول شد تا اينكه خوابش مى آمد گاهى بر روى رختخواب مى نشست واز قيامت وآخرت سخن مىگفت وهمچون گنجشك خيس از آب بر خود مى لرزيد ومى گريست آنگاه بر رويش لحاف مى كشيدم )) .

واز وكيع -رحمة الله عليه- روايت است كه فرمود: ((هفتاد سال بود كه تكبير أولى از اعمش فوت نشده بود وبيش از شصت سال بود كه باوى رفت وآمد داشتم ، هرگز نديدم كه او يك ركعت نماز قضائى بخواند )) .

سليمان بن حمزه مقدسى مىفرمايد: (( هرگز نماز فرض را تنها نخوانده ام مگر دو بار ، چنين احساس مىكنم كه گويا اين دو بار اصلا نماز نخوانده ام )) ايشان در حالى اين سخن را مى فرمود كه حدود(90) سال عمر داشت .

اين بود اشارات ونمونه هايى گذار از زندگى از كسانى كه دلهايشان سرشار از محبت خدا بود ، لذا باداشتن چنين سعادتى همواره چشمانشان خنك ، دلهايشان مطمئن وجوارحشان آرام بود وبجاى آنكه بسوى گناه گام بردارند بسوى محبت قدم مى كشيدند ، وبجاى آنكه اراده معصيت ونافرمانى خدا در دلشان خطور كند اراده تقرب ونزديكى با او دلهايشان را منور مىكرد ، وبجاى آنكه زبان و بقيه اعضاء بدنشان بسوى گناه حركت كند بسوى طاعت وعبادت حركت كىكرد .

هويداست كه رسول گرامى مان بيش از همه محبت عبادت در دلشان موج مى زد ، بزرگترين مظهر عبادت ايشان اين بود كه در همه حال تسليم امر خدا بودند چونكه خداوند مى فرمايد: ( ومن احسن دينا ممن أسلم وجهه لله وهو محسن )  ((وكيست كه از نگاه ديندارى بهتر از كسى باشد كه خودش را تسليم خدا كرده در حالى كه وى نيكو كار است )) حضرتش در همه حال از خدا مى ترسيد وهمواره به ذكر واستغفار مشغول بود چنانكه مىفرمايد: ( والله إني لأستغفر الله وأتوب إليه في اليوم أكثر من سبعين مرة ) روايت از بخارى است  (( يعنى قسم به خدا كه هر روز بيش از هفتاد مرتبه توبه نمودهو از خدا طلب مغفرت مىكنم )) ايشان هر شب به عبادت خدا مشغول   مى بودند شبى سيزده ركعت نماز مى خواندند ، وآنقدر نماز ها را طولانى مى كردند كه پاهاى مباركشان ورم مىكرد وچون از ايشان پرسيده مى شد كه اى رسول خدا شما چرا اينقدر خودرا در مشقت مى اندازيد در حالى كه (بر فرض بودن) ، خداوند همه گناهان گذشته وآينده شما را بخشيده است مىفرمودند: ( أفلا أكون عبداً شكورا )   (( آيا بنده شكر گذار خدا نباشم ))                روايت از بخارى ومسلم است

وحضرتش به كثرت روزه مىگرفتند وصدقه مىكردند  تعجب اينجاست كه پيامبر خدا چگونه مى توانستند بين اين همه عبادت بسيار دشوار وبين رهبرى امتشان هما هنگى بياورند ، چنانكه مىفرمايند: (( بخدا سوگند من از همه شما بيشتر از خدا مى ترسم وتقواى من از همه شما بيشتر است با اين وجود ، روزه مى گيرم وافطار مى كنم ، ونماز مى خوانم ، وبا زنها ازدواج مىكنم ، پس كسى كه از سنت من روى گرداند از من نيست )) .                                   روايت از بخارى است.

ابن تيميه-رحمة الله عليه- مىفرمايد: (( دل جز به عبادت وپرستش پروردگار يكتايش ، نه اصلاح مى شود ونه رستگار ، نه احساس نعمت مىكند ونه احساس سرور ، نه لذت مى برد ونه شادابى مى بيند ، نه آرامش مى يابد ونه آسايش مى بيند ، حتى اگر همه نعمتها وملذات اين دنيا را بيابد باز هم روى اطمينان وآرامش را نمى بيند چونكه فطرتا فقرى در خود احساس مىكند كه او را به پروردگارش محتاج مىگرداند پس خداى يكتا ست كه محبوب ومطلوب ومعبود اوست)) .

بزرگترين انواع پرستش اداى آن عبادتهايى است كه خداوند بر انسان فرض گردانيده واجتناب از محرماتى كه خداوند بر انسان حرام گردانيده است ، از حضرت أبوهريرة روايت شده كه فرمود رسول خدا فرمودند كه خداوند متعال مىفرمايد: (( هرگز بنده من نمى تواند به چيزى محبوب تر از آنچه كه من بر او فرض كرده ام خودش را به من نزديك كند ))                               روايت از بخارى است .

پس حالا كه زندگى سلف سر تاسر عبادت بوده بايد ديد كه چگونه شروع مى كردند وكدام يك از اين عبادتها را مقدم مى داشتند ، عالم ربانى علامه ابن قيم     -رحمة الله عليه- در جواب اين سوال مىفرمايد: (( بهترين عمل ، عبادتى است كه در نزد خدا محبوتر باشد ودر آن وقت خدا را بيشتر راضى كند )) آنگاه در توضيح اين مطلب مى فرمايد: ((مثلاً در هنگام حضور مهمان پذيرايى از مهمان ومشغول شدن به اداى حق او از عبادت مستحب بهتر است وهمچنين است اداء كردن حقوق همسر وخانوده ، ودر آخر شب مشغول شدن به نماز وتلاوت قرآن وذكر ودعا بهتر از هر كار ديگرى است ، در هنگام اذان بهتر اين است كه از عبادات نفلى اش دست بكشد وبه جواب دادن مؤذن مشغول گردد ، وهنگام فرا رسيدن اوقات نماز فرض دعوت وترغيب مردم به نماز جماعت وسپس حضور در آن از هر عمل ديگرى بهتر است ، هنگامى كه شخص محتاجى به كمك جانى يا مالى نياز داشته باشد مشكل او را رفع كردن وبه كمك ودستگيرى او شتافتن از هر عبادت نفلى اى بهتر است ، در هنگام بيمارى يا فوت برادر مسلمانى ، رفتن به عيادت وشركت در جنازه او بر عبادات و اوراد نفلى ترجيح دارد ، ودرهنگام رو برو شدن با مشكلات وناملايمات در مسير دعوت وسرازير شدن آزار واذيت از سوى مردم ، از صبر وتحمل كار گرفتن ودرميان مردم ماندن ، از انزوا وگوشه نيشنى بهتر است )) .

سپس مىفرمايد : (( بنده مؤمن همچنان در منازل مختلف عبودت در حركت است ، اگر در جمع علماء نگاه كنى اورا مى بينى ، درميان عُبّاد نگاه كنى حضور دارد ، در جمع ذكر كنندگان و صدقه كنندگان ديده مىشود ، مطابق خواسته پروردگارش گام برمى دارد ، حتى اگر لذت وآسايش نفسانى اش درجاى ديگرى باشد )) .    

                                           (پايان سخنان ابن قيم -رحمة الله عليه-) .

خداوند متعال مىفرمايد: (( جنيات وانسانها را جز براى پرستش خودم نيافريده ام )) ازاين آيه كريمه: ( وما خلت الجن والإنس إلا ليعبدون ) بدرستى آشكار مىگردد كه ما جز براى عبادت آفريده نشده ايم وخداوند جز اينكه ما زندگىمان را سرشار از عبادت پروردگار بگذرانيم هيچ گونه زندگى ديگرى را از ما نخواهد پذيرفت ، پس نماز وروزه وزكات وحج عبادت است، راستگويى وامانت دارى عبادت است ، اطاعت وخدمت والدين عبادت است ، صله رحمى ، وبرقرار داشتن روابط حسنه با خويشاوندان وفاى به عهد امر به معروف ونهى از منكر ، نيكى با همسايگان  ويتيمان ومستمندان ومسافر عبادت است ، دعا وذكر وتلاوت عبادت است ، محبت خدا ورسول وتوبه وپشيمانى از گناهان عبادت است صبر در مقابل آزمايشات وشكر در مقابل نعمتها عبادت است ، در برابر قضاء وقدر الهى تسليم بودن ، به رحمت پروردگار اميدوار بودن واز عذاب وعقوبتش ترسيدن همه اينها عبادت است.

تمام مشكلاتى كه مسلمانان در طول تاريخ با آن روبرو بوده اند ، وهر آنچه كه امروز مابا آن دست بگريبان هستيم بخاطر انحرافاتى است كه در مفهوم عبادت و تطبيق در شروط اساسى عبادت يعنى اخلاص ومتابعت صورت گرفته است ، اخلاص براى خدا ، ومتابعت وپيروى از رسول الله پس ترك اخلاص نتيجه اش اين شده كه عبادتى كه بايد براى خداى يكتا مخصوص مى بود براى بندگان عاجز ونا توانش انجام مى گيرد حتى اگر اين  بندگان ، پيغمبران وفرشتگان واولياء الله باشند ، وگروهى با توسل جستن به صالحين گويا اميدوارند كه اين بندگان صالح ، آنان را به خدا نزديك كنند ! ، وانحراف در متابعت نتيجه اش اين شده كه انواع گونا گونى از عبادت هاى بى اساس ونا مشروع كه نه خدا بدانها امر كرده ونه رسول براى امتش مشروع گردانيده پديد آمده است ، اينگونه عبادتها ساختگى چه بسا به شكل ذكر واوراد ظهور مىكند ، چه از نظر كم وكيف ، چه از نظر شكل وصورت چه از نظر اسلوب اداء  وچهازنظر زمان ومكان همه اينها مردود است زيرا تشريع الهى نيست .

بعضى مفهوم عبادت را صرفاً به شعائر تعبدى منحصر كرده اند ، هنگامى كه كار مىكند از عبادت دست مىكشد وهنگامى كه عبادت مىكند از كار دست مى كشد ، اين برداشت عمومى از دين وعبادت است وگويا زبان حالشان مىگويد ، دين به حجاب زن ، وكار وكسب او چه كار دارد ؟ دين به زندگى شخصى من چه كار دارد ؟! اسلام به لباس زن چه كار دارد ؟ دين چه دخلى در سود ومعاملات ربوى دارد ؟! مقصود كنار زدن دين از زندگى ومنحصر كردن آن در چهار ديوارى مسجد است ، لذا مى بينيم كه نمازگذار وروزه دار ، وقارى قرآن از خيانت وسود خوارى ، وظلم دست بر نمى دارد  ومى بينيد كه زن نماز گذار و روزه دار از بى حجابى ونشست وبر خواست با مردان بيگانه وآرايش حرام پرهيز نمىكند .

برادران وخواهران مسلمان! همهء أعمال روزمرهء انسان كه نفس بشرى بدانها ميل دارد  بانيت خوب ، ارزش پيدا مىكند وبه عبادت تبديل مىگردد ، وحتى كارهاى مباح با نيت ، به طاعت وعبادت مبدل مى شود كشا ورز در كشتزار ، كار گر دركارخانه ، تاجر در مغازه وتجارتخانه ، كار مند در دفتر وهر صاحب شغلى در محل شغل خويش مى تواند كارش را به عبادت مبّدل سازد ، وهرگاه به عبادت تبديل شود ديگر صاحبش آن را با خيانت ملوث نمىكند ، وباتقلب فاسد نمى كند ودرخشندگى آنرا با دروغ ونيرنگ وباخوردن حق ديگران سياه ومكدّر نمى گرداند ، اين است مفهوم گسترده عبادت ، وتصور شامل وهمه جانبه از طاعت ، كه مسلمان را به چشمه اى فياض وجوشان مبدل مى كند كه فقط از او خير وبركت وفايده ورحمت فواره مى كند ، چنين انسانى همتش بالا مى گيرد ، وعزم واراده اش براى عبادت ، وكمك وهميارى ديگران تقويت مىگردد ، بنابراين اشك مظلومان را پاك مىكند وغم واندوه بينوايان را فرو مىنشاند ، وبرزخم بى كسان ودردمندان مرحم مى گذارد ، ودر تمام اين كارها معنى عبادت را متجلى مى بيند وكامش را از آن شرين ، آرى اين انسان خودش را مكلف مى داند كه گرسنه را سير كند ، از مظلوم حمايت كند ، مشكل مجبور را رفع نمايد ، قرض قرضدار را أداء گرداند ، پريشان را راهنمائى كند ، جاهل را بياموزاند ، هرگزندى را از مخلوقات دفع كند وهر مانعى را از راه بردارد .

آرى اى مسلمان ! تو هر روز مى توانى خشت خوب و جديدى بر ساختمان أمّت بگذارى ، واعمال سنگين وارزشمندى را به ميزان حسناتت بيفزايى ، پس گوش كن كه پيامبر بزرگوارمان محمد مصطفى چه ميفرمايد: ( ألا أخبركم بأفضل من درجة الصيام والصلاة والصدقة ؟ قالوا بلى يا رسول الله قال  إصلاح ذات البين وفساد ذات البين الحالقةروايت از ابو داود است  يعنى: (( آيا شما را به كار راهنماى نكنم كه از روزه ونماز وصدقه بهتر باشد ؟ گفتند بله يارسول اله ؟ فرمودند: اينكه بين يكديگر صلح برقرار كنيد وبدانيد كه به هم اندازى نا بود كننده نيكى ها ست)) وهمچنين درباره عيادت مريض فرمودند: ( من عاد مريضاً أو زار أخاً له في الله ناداه مناد أن طبت وطاب ممشاك ، وتبوأت من الجنة منـزلاً)               روايت از ترمذى است (( كسى كه حال مريضى را بپرسد ، يا برادرى را بخاطر خدا ملاقات كند منادى اى اوراندا مى دهد كه خوش باش وخوش باد گا مهايى كه برداشتى ، با اين كارجايگاهى براى خودت در بهشت آماده كردى )) وامام مسلم در صحيح خودش با روايت أبو هريرة نقل مى كند كه رسول خدا فرمودند: ((مردى در حالى كه داشت به راه مى رفت شاخه خارى ديد كه سر راه افتاده است ، آنرا كنار زد، خداوند اين عملش را پسنديد وبخاطر آن اورا بخشيد)) همچنين در صحيح مسلم با روايت أبو هريرة از پيامبر نقل شده كه فرمودند: ((أعمال أمت من أعم از خوب وبد بر من عرضه شد در ميان اعمال نيك ديدم كه موانعى كه از سر راه ديگران برداشته نيز برايش ثواب نوشته شده است )) منحصر دانستن عمل صالح در عبادت مخصوص ، باعث شده كه طالبان تقوى اوقاتشان را صرف تكرار اعمال محدودى كنند گويا غير اين اعمال را وسيله كسب رضاى پروردگار نمى دانند ،لذا از آباد كردن زمين ونقش داشتن در مسائل اجتماعى شانه خالى كردند .

برادران وخواهران مسلمان! از خدا بترسيد واز آنچه كه عبادت را باطل مى كند يا ثوابش را ازبين مى برد پرهيز نمائيد مثلاً شرك ورزيدن به خداى يكتا ، وياركارى وشهرت طلبى ، چنانكه خدواند مى فرمايد : (ولو أشركوا لحبط عنهم ما كانوا يعملون )  ((اگر شرك ورزند هر آينه برباد خواهد رفت هر آنچه عمل مىكنند)) يابدعت گذارى در دين چنانكه رسول گرامى مىفرمايد: ((كسى كه عملى انجام دهد كه ازما دستور ندارد عملش مردود است ))   ( من عمل عملاً ليس عليه أمرنا فهو ردّ)                                                                 روايت از مسلم است .

يابه ديگران ظلم كردن ، وحق آنانرا تلف نمودن ، چه در جان وچه درمال وچه در آبرو وحيثيت ، زيرا در حديث آمده است كه رسول الله  فرمودند: (( مفلس ونادار از امت من كسى است كه در روز قيامت با نماز وروزه وزكات حاضر مى شوند اما يكى را دشنام داده ، به ديگرى تهمت زده ، مال آن يكى را خورده ، خون آن ديگرى را ريخته وآن يكى را كتك زده ، از نيكى هايش برداشته شده وبه آنان داده مى شود اگر نيكى هايش تمام وحق آنان اداء نگردد ، از گناهان آنان گرفته بردوش او گذاشته شده وآنگاه به دوزخ انداخته مى شود ))                     روايت از مسلم است.

واز اين گونه كارهايى كه عبادت را باطل يا ثوابش را زائل مىكند بعضى كلمات زشتى است كه انسان بدون در نظر داشت عواقب آن بر زبان مى آورد، از أبوهريرة  روايت شده كه رسول خدا فرمودند: ((گاهى انسان كلمه اى بر زبان مى آورد ، كه خداوند را خشمگين مى كند وبخاطر آن هفتاد سال در قهر جهنم پائين مى رود اما وى بدان اهميتى نمى دهد ))                        روايت از ابن ماجه است

همچنين پيامبر فرمودند: كه مردى مى گفت بخدا سوگند خداوند فلانى را نمى بخشد اما خداوند فرمود: (( كيست كه از طرف من ادعا مىكند كه فلانى را نمى بخشم ، من او را بخشيدم ولى عمل ترا باطل كردم ))                 روايت از مسلم است .

  همچنين در صحيح مسلم با روايت أبوهريرة روايت شده كه گفت رسول الله فرمودند: (( مردى ديد كه شاخ درختى بر سر راه پائين آمده گفت بايد اين شاخه را دوركنم تا اينكه مسلمانان اذيت نشوند بخاطر اين عملش داخل بهشت گرديد)) عبوديت خداوند مقتضى آن است كه مؤمن همه اعضاء وخواسش را به طاعت خدا وبجاى آورى اوامر او مشغول دارد مثلاً ترك شنيدن آنچه شنيدنش حرام است مانند سخنان أهل كفر والحاد را براى خدا عبادت بداند ، حفاظت چشم از محرمات خدا واستعمال آن در جاى حلال مانند تلاوت ومطالعه سالم را عبادت بداند ، مشغول داشتن زبان را به ذكر خدا وديگر سخنان نيكو همچون امر به معروف ونهى از منكر صلح جويى وغيره وحفاظت آن از سخنان بيهوده ودروغ وغيبت واستهزاء را عبادت بداند ، كنترل بردست وپا را عبادت بداند ، هيچ چيزى را جز آنچه كه در جهت خوشنودى خدا وطبق رضاى خدا باشد بادست نگيرد وجز درجهت عبادت وطاعت وخوشنودى خدا گام برندارد ،مانند رفتن بسوى نماز هاى جماعت وجمعه وكسب حلال و ديگر موارد مشروع.

خداوند متعال مىفرمايد:

( قل إن صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي لله رب العالمين لا شريك له وبذلك أمرت وأنا أول المسلمين )

(( بگو اى پيامبر كه نماز وتمام عبادت من براى پروردگار جهانيان است كه همتايى ندارد به همين مأمور شده ام ومن اولين مسلمانم )).

 

خطيبالشيخ عبد الباري الثبيتي

 

 

 

درباره : فرهنگي ادبي , متون و مقالات ,
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب
بازدید : 37
تاریخ : شنبه 12 فروردين 1396 زمان : 18:38 | نویسنده : فريدکوشکی زاده | نظرات ()

مطالب مرتبط

آخرین مطالب ارسالی
سرگذشت يوسف اسلام تاریخ : پنجشنبه 19 مرداد 1396
سرگذشت دختر يهودي مکزيکي تاریخ : پنجشنبه 19 مرداد 1396
سرگذشت ويليام يوسف کيلي تاریخ : پنجشنبه 19 مرداد 1396
سرگذشت ميخائيل شروبيسکي تاریخ : پنجشنبه 19 مرداد 1396
سرگذشت محمد شان ــــ سريلانکا تاریخ : پنجشنبه 19 مرداد 1396
سرگذشت عمر جيم جانسون-آمريکا تاریخ : پنجشنبه 19 مرداد 1396
سرگذشت شهيره صلاح الدين – مصر تاریخ : پنجشنبه 19 مرداد 1396
سرگذشت جوآن ولارده-فيليپين تاریخ : پنجشنبه 19 مرداد 1396
سرگذشت پييرعبدالحکيم-فرانسه تاریخ : پنجشنبه 19 مرداد 1396
سرگذشت اميره از آمريکا تاریخ : پنجشنبه 19 مرداد 1396

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

در تلگرام به ما بپيونديد.

http://www.pawish.com/Document/Download/untitled-3_6324f75950ac99a11851680.jpg


تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز

آمار سایت
آمار مطالب
کل مطالب : 732
کل نظرات : 124
آمار کاربران
افراد آنلاین : 6
تعداد اعضا : 88

کاربران آنلاین

آمار بازدید
بازدید امروز : 318
باردید دیروز : 545
گوگل امروز : 126
گوگل دیروز : 263
بازدید هفته : 1,781
بازدید ماه : 11,367
بازدید سال : 223,265
بازدید کلی : 656,816

مطالب پربازدید
دانلود ترتيل قرآن كريم با صداي استادعبدالرحمن سديس بازدید : 88837
دانلود كل قرآن كريم با صداي قاري ادريس ابكر بازدید : 58261
دانلود کل قرآن کریم با صدای قاری عبدالرحمن بن جمال العوسی بازدید : 24721
دانلود ترتيل قرآن كريم با صداي استاد سعود الشريم بازدید : 16525
دانلود قرائت قرآن كريم باصداي ابوبكر شاطري بازدید : 14439
دانلود كل قرآن با صداي فارس عباد بازدید : 10597
دانلود کل قرآن با صدای یاسرالدوسری بازدید : 8699
دانلود کل قرآن کریم با صدای ناصر القطامی بازدید : 8159
دانلود کل قران با صدای شیخ عبدالله عواد الجهنی بازدید : 5767
دانلود قرائت قرآن با صداي استادسعد الغامدي بازدید : 4865
دانلود قرائت قرآن با صداي عبدالباسط بازدید : 3255
شعر به درویشی قناعت کن.... بازدید : 3197
دانلود ترتيل قرآن با صداي احمد الحذيفي بازدید : 2959
دانلود اذان با صداي بسيار زيباي ياسر الدوسري بازدید : 2655
دانلود كل قرآن كريم با صداي قاري علي عبدالله جابر بازدید : 1539
داستان کوتاه از فقیر و ثروتمند بازدید : 1423
برنامه ریزی ماهانه ختم قرآن بازدید : 1377
دانلود كل قرآن كريم با صداي قاري محمد ايوب بازدید : 1007
دانلود كتاب غم مخور از دكتر عائض القرني بازدید : 875
تلاوت هاي كم نظير قاري نوجوان احمد سعود بازدید : 843
دانلود جامع الترتیل کل قرآن با صدای 26 قاری به صورت یکجا بازدید : 811
دانلود قرآن کریم با صدای قاری نوجوان یوسف کالو بازدید : 759
دانلود كل قرآن كريم با صداي قاري عبدالودود حنيف بازدید : 725
دانلود کل قرآن کریم با صدای قاری ابراهیم الجبرین بازدید : 679
مقاله اي در مورد سخاوت و بخشندگي بازدید : 653
دانلود اذان بسیار زیبای مدینه منوره شهر پیامبر صلی الله علیه و سلم بازدید : 595
دانلود كل قرآن كريم با صداي قاري محمد حسان بازدید : 551
گرچه پیر است این تنم بازدید : 507
Quran – Naskh (Indopak Quran) 1.0.3 دانلود قرآن با خط نسخ بازدید : 481
دانلود كل قرآن كريم با صداي قاري علي الكلباني بازدید : 479
مقاله اي در مورد حضور قلب در نماز بازدید : 467
پروردگارا ....... بازدید : 459
دانلود تفسیر نور دکتر مصطفی خرمدل بازدید : 459
دانلود كل قرآن كريم با صداي قاري علي الحذيفي بازدید : 443
فواید سجده از نظر پزشکی بازدید : 425
شعر الهي رحمتت را شاملم كن بازدید : 421
دانلود نشيد زيباي يا حامل القرآن بازدید : 419
دانلود کل قرآن کریم با صدای قاری بندربن عبدالعزیز البلیله بازدید : 413
فرق آرامش و آسایش چیست؟ بازدید : 405
دانلود كل قرآن كريم با صداي قاري عبدالهادي الكناكري بازدید : 401
مقاله اي در مورد ثواب ها و فوايد روزه بازدید : 397
داستان يك با يك برابر نيست!!! بازدید : 391
دانلود کل قرآن کریم با صدای قاری محمد المحیسنی بازدید : 379
ستارگان غربی مسلمان میشوند و زنان ما غربی!!!! بازدید : 363
دانلود کل قرآن کریم با صدای قاری عبدالله کامل بازدید : 357
هرگز در مورد کسی زود قضاوت نکنید بازدید : 337
لعنت شدگان چه کسانی هستند؟ بازدید : 337
شعر با قدسیان آسمان بازدید : 303
دانلود نشيد بسيار زيبا و محبوب دل غافل بكن توبه بازدید : 273
داستان و تمثیلی زیبا از دنیا بازدید : 271

مطالب تصادفی
ای تارک نماز!!
دانلود كل قرآن كريم با صداي قاري علي الكلباني
حکایت سعید بن عامر
دانلود تفسیر نور دکتر مصطفی خرمدل
مرا ببخش...
انیشتین و راننده اش!!!
دانلود اذان با صداي محمد خليل رمل
دوبیتی تفسیر عشق
دانلود اذان حسن محمود بري
دانلود ترتيل قرآن كريم با صداي استاد سعود الشريم

کدهای اختصاصی
http://www.rozblog.com/user/kooshkizadeh.jpg?6036

پشتیبانی
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : Tem98.Com



designed by: Tem.rozblog.com , all rights reserved

<-blogid->

<-BlogAuthor->

<-blogid->

http://kooshkizadeh.rozblog.com/

فريد كوشكي زاده

فريد كوشكي زاده

فريد كوشكي زاده

<-BlogAbout-> بهترين ها را اينجا تجربه كنيد...

فريد كوشكي زاده