close
تبلیغات در اینترنت
مقالات و متون اسلامي
گزیده گزیده ها
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره وبلاگ

سلام خدمت شما دوست عزيزي كه به وبلاگ من تشريف آورده ايد. این وبلاگ به صورت روزانه با 100 پست متفاوت بروزرسانی میشود با نظرات مفيد خود مايه دلگرمي باشيد و وبلاگ را به دوستانتان معرفي كنيد. سرزنده و سرافراز باشيد....
آرشيو مطالب
لينك دوستان
نظر سنجی
کدام یک از قسمت های وبلاگ را میپسندید ؟
طراح قالب
RSS

POWERED BY
rozblog.com
http://www.rozblog.com/user/kooshkizadeh.jpg?6036

تبلیغات
کد تبلیغات

وقتی از حال خود نزد کسی می‌نالی که هیچ‌سودی به تو نمی‌رساند در واقع به‌ خودت اهانت می‌کنی..

حقیقتی که یعقوب -علیه السلام- خوب آنرا می‌دانست.

قَالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ

(یعقوب) گفت: «من شرح غم و پریشانی خود را تنها به خدا می گویم ، (و به سوی او شکایت می برم) و از (سوی) خدا چیزهای می دانم که شما نمی دانید».

-سوره يوسف، آیه ۸۶



admin یکشنبه 17 دي 1396 نظر بدهید!

یکی از اسباب وقوع در حرام، محدود کردن درهای حلال است. اما [در هر صورت] انسان باید با هوای نفس خود بجنگد زیرا برخی حتی اگر همهٔ درهای حلال گشوده باشد باز هم در پی حرام خواهند بود.



admin چهارشنبه 15 آذر 1396 نظر بدهید!

کسی که سختی‌ها او را به الله نزدیک نسازد، خوشی‌ها او را به سوی پروردگار بازنمی‌گرداند:

{فَلَوْلا إِذْ جَاءهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُواْ وَلَكِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ} [انعام: ۴۳]

«پس چرا هنگامی که عذاب ما به آنان رسید تضرع نکردند؟ ولی [حقیقت این است که] دل‌هایشان سخت شده و شیطان آنچه را انجام می‌دادند برایشان آراسته است».



admin چهارشنبه 15 آذر 1396 نظر بدهید!

ﺧــــﺪﺍ ﺗﻨﻬﺎ ﺭﻭﺯﻧﻪ ﺍﻣﻴﺪی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻴﭽﮕﺎﻩ ﺑﺴﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ،
ﺗﻨﻬﺎ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﻫﺎﻥ ﺑﺴﺘﻪ ﻫﻢ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺻﺪﺍﻳﺶ ﻛﺮﺩ،
 ﺑﺎ ﭘﺎﻱ ﺷﻜﺴﺘﻪ ﻫﻢ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺳﺮﺍﻏﺶ ﺭﻓﺖ،
ﺗﻨﻬﺎ ﺧﺮﻳﺪﺍﺭﻳﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﺟﻨﺎﺱ ﺷﻜﺴﺘﻪ ﺭﺍ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺮﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ،
ﺗﻨﻬﺎ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻭﻗﺘﯽ ﻫﻤﻪ ﺭﻓﺘﻨﺪ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ،
ﻭﻗﺘﯽ ﻫﻤﻪ ﭘﺸﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺁﻏﻮﺵ می ﮔﺸﺎﻳﺪ،
ﻭﻗﺘﯽ ﻫﻤﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﺖ ﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ ﻣﺤﺮﻣﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ
 ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺳﻠﻄﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻟﺶ ﺑﺎ ﺑﺨﺸﻴﺪﻥ ﺁﺭﺍﻡ ﻣﯽ ﮔﻴﺮﺩ ﻧﻪ ﺑﺎ ﺗﻨﺒﻴﻪ ﻛﺮﺩﻥ.



admin دوشنبه 13 آذر 1396 نظر بدهید!

ﺭﻭﺯﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﷺ ﺩﺭ ﺟﻤﻊ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩ ؛ ﻓﺮﻣﻮﺩ :

ﺁﯾﺎ ﻣﯽﺩﺍﻧﯿﺪ ﻋﺠﯿﺐ ﺗﺮﯾﻦ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﻥ ﭼﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ؟

ﺁﻥ ﻫﺎ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻣﻼﺋﮏ

ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺧﯿﺮ ؛ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ؛ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ !

ﺑﺎﺯ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺣﺘﻤﺎً ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻧﻨﺪ !

ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺧﯿﺮ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻫﺎ ﻭﺣﯽ
ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ؛ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ !

ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺣﺘﻤﺎً ﻣﺎ ﮐﻪ ﯾﺎﺭﺍﻥ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﯿﻢ !

ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ﺧﯿﺮ ؛ ﺷﻤﺎ ﻣﺮﺍ ﻣﯽﺑﯿﻨﯿﺪ ﻭ ﻫﻢ ﻋﺼﺮ ﻣﻦ ﻫﺴﺘﯿﺪ !

 ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺑﺮ ﭼﻬﺮﻩء ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﺶ ﻗﻄﺮﻩ ﻫﺎﯼ ﺍﺷﮏ ﻓﺮﻭ ﻏﻠﺘﯿﺪﻧﺪ
ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ :
ﺁﻧﺎﻥ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻣﯽﺁﯾﻨﺪ ﻭ ﻣﺮﺍ ﻧﺪﯾﺪﻩ ﺍﻧﺪ ؛ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ !

ﺍﺻﺤﺎﺏ ﮔﻔﺘﻨﺪ : جان مان ﻓﺪﺍﯾﺖ ﭼﺮﺍ ﮔﺮﯾﻪ ميكنيد ؟

ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺑﺮﺍﯼ ﯾﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻧﻢ !

ﻣﻘﺼﺪ ﺍﺯ ﯾﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻦ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﻧﺎﺩﯾﺪﻩ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﺑﺮﺍﯾﺶ !
ﺍﯼ ﺑﻪ ﻓﺪﺍﯼ ﻗﻄﺮﻩ ﻫﺎﯼ ﺍﺷﮑﺖ !

ﻣﺎ ﺍﻣﺖ ﺗﻮ ﻫﺴﺘﯿﻢ ؛ ﺍﻣﺎ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﻢ ﺁﯾﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻮ ﺍﺷﮏ ﺭﯾﺨﺘﻪﺍﯾﻢ ﯾﺎ ﻧﻪ ؟
ﺁﯾﺎ ﻗﻠﺐ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﺩﺭﮎ ﮐﺮﺩﻩﺍﯾﻢ ﯾﺎ ﻧﻪ ..!



admin دوشنبه 13 آذر 1396 نظر بدهید!

سؤال: اگر خداوند غیب می‌داند و نیز می‌داند که مردم در آینده چه کارهای انجام می‌دهند و عاقبت آنان را هم می‌داند، پس چرا ایشان را خلق کرده است؟ همچنین چرا خداوند ابلیس را همراه آدم و حواء به زمین فرستاد، با آن‌که می‌دانست توبه برایش نفعی ندارد و حکم به جهنمی بودنش داد؟!

پاسخ: الحمد لله
اولاً. پاسخ بسیاری از اشکالات و شبهات ملحدین، و نیز سؤالات بعضی از پرسش‌های مسلمانان، در شناخت هدف و نهایت خلقت هستی نهفته است. از جمله‌ی این شبهات، این گمان است که خداوند مردمان را برای این آفریده که گروهی از ایشان را در بهشت و گروهی دیگر را در جهنم قرار دهد! این یک پندار اشتباه می‌باشد و خداوند برای این مقصود، مخلوقات را نیافریده و پدید نیاورده است.
سؤال‌کننده (و هرکسی که خواهان شناخت حقیقت است) باید بداند که هدف از خلق انسان، و خلق آسمان‌ها و زمین، آن بوده که خداوند سبحانه وتعالی شناخته شود، یگانه دانسته شود، و اطاعت گردد.
خداوند می‌فرماید: {وَمَا خَلَقْتُ الجِنَّ وَالإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدون} [الذاریات: 56]
یعنی: من جنان و انسان‌ها را جز برای عبادت خود نیافریده‌ام.
ابن کثیر (رحمه الله) فرموده است:
«یعنی: من آنان را آفریدم تا مرا پرسش کنند، نه این‌که به آنان محتاج باشم! علی بن أبی طلحه نیز از ابن عباس (رضی الله عنهما) نقل کرده که در تفسیر {إلا لیعبدون} فرمود: یعنی مگر این‌که خواه‌ناخواه به عبادتم اقرار کنند، و این قول را ابن جریر [طبری] برگزیده است.»
تفسير ابن كثير (239/4)

بسیاری تفاوت میان «هدف خواسته‌شده از بندگان» (شریعت الهی، یعنی آن‌چه خداوند بندگانش را بدان فرمان داده است) و «هدف خواسته‌شده برای بندگان» (پاداش‌دادن به اطاعت‌کنندگان و عقوبت‌دادن عصیان‌گران) را نمی‌دانند، امام ابن قیم (رحمه الله) در توضیح این امر می‌نویسد:
«حقی که هدف خلقت آسمان‌ها و زمین، و آن‌چه بین آن‌دوست، هدفیست که از بنده خواسته‌شده، و برایش خواسته می‌شود؛ از بندگان خواسته می‌شود که خداوند را با صفاتش بشناسند و شریکی برای او قرار ندهند، تا تنها معبود و فرمان‌روا و محبوب‌شان باشد... خداوند خبر داده که جهان را آفریده تا بندگانش کمال قدرتش و احاطه‌ی علمی‌اش را بشناسند، و این مستلزم شناختن خداوند، اسماء و صفات و یکتائی اوست. خداوند می‌فرماید: {وما خلقت الجن والإنس إلا لیعبدون}، و این هدفیست که از بندگان خواسته شده، یعنی این‌که پروردگارشان را بشناسند و تنها او را پرستش کنند. اما هدفی که برایشان خواسته شده، جزا دادن به عدل، فضل، ثواب و عقاب است: {ولله ما في السموات والأرض ليجزي الذين أساءوا بما عملوا ويجزي الذين أحسنوا بالحسنى} [النجم: 31]، یعنی: هرچه در آسمان‌ها و زمین است متعلق به خداست، سرانجام بدکاران را در برابر کارهائی که می‌کنند کیفر می‌دهد و نیکوکاران را در برابر کارهایشان به بهترین‌وجه پاداش می‌دهد.»
بدائع الفوائد (971/4)

ثانیاً. خداوند متعال مردم را به مجرد این‌که بداند مستحق بهشت یا جهنم هستند، در یکی از آن دو داخل نمی‌سازد؛ بلکه آنان را با اعمالی که در دنیا انجام دادند وارد بهشت یا جهنم می‌کند، و اگر خداوند گروهی را بیافریند و در جهنم داخل‌شان کند، می‌توانند بر خداوند احتجاج کنند که آزمایش نشده‌اند و فرصت و مجال عمل به ایشان داده نشده، و خداوند می‌خواهد چنین بهانه‌ای را از میان بردارد، بنابراین ایشان را در دنیا آفرید و برای‌شان قوه‌ی عقل قرار داد، و کتاب‌هایش را نازل کرد و پیامبرانش را فرستاد، تا دیگر در روز قیامت بهانه‌ای نداشته باشند:
{رُسُلاً مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً} [النساء: 165]
یعنی: پيامبرانى كه بشارتگر و هشداردهنده بودند، تا براى مردم، پس از [فرستادن‌] پيامبران، در مقابل خدا [بهانه و] حجتى نباشد، و خدا توانا و حكيم است.
شیخ محمد الأمين الشنقيطی (رحمه الله) در تفسیر آیه می‌نویسد:
«خداوند در این آیه‌ی کریمه تصریح کرده که باید حجت بر هر شخصی با فرستادن فرستادگانی تمام شود، تا مطیعان را به بهشت بشارت داده و عصیان‌گران را به جهنم انذار دهند... این آیات به وضوح نشان می‌دهند که خداوند هیچ‌کس را عذاب نمی‌کند، مگر بعد از آن‌که بر زبان پیامبران علیهم الصلاة والسلام آنان را هشدار داده و عذرشان را از بین ببرد.»
أضواء البیان (67-66/3)

پس این شبهه، با شناختن هدفی که خداوند هستی را برای آن آفریده، و دانستن این‌که خداوند جزای اعمال بندگان که در دنیا انجام داده‌اند را می‌دهد و کسی را بر اساس علمش عذاب نمی‌دهد، و دانستن این‌که خداوند از این طریق حجت را بر مردم تمام می‌کند، ساقط می‌گردد.
ثالثاً. در این خصوص که چرا خداوند ابلیس را همراه آدم و نسل او به زمین فرستاد، باید میان نزول آدم و نزول ابلیس فرق گذاشت؛ آدم (علیه السلام) بر زمین فرود آمد و به درگاه پروردگارش توبه کرد، خداوند نیز توبه‌اش را پذیرفت و او را هدایت نمود و به عنوان یک پیامبر بزرگوار به دار دنیوی فرستاده شد که مورد آمرزش قرار گرفته بود، و در دار دنیوی تا زمان خود باقی‌ماند. اما ابلیس، اصلاً توبه نکرد و از گناهش نیز پشیمان نبود، بلکه عناد پیشه‌کرد و استکبار ورزید، طغیان و کفر افزود و تنها از خدا خواست که در عذابش عجله نکند، بنابراین به عنوان پیشوای حزب خود فرود آمد تا حکمت خداوند در خلقش را تمام کرده و آزمایشی برای بندگان شد که آیا از خداوند اطاعت می‌کنند، یا از دشمنش فرمان می‌برند؟!
والله أعلم

نویسنده: الإسلام، سؤال وجواب
برگردان به فارسی: «رد شبهات ملحدین»



admin یکشنبه 12 آذر 1396 نظر بدهید!
admin یکشنبه 12 آذر 1396 نظر بدهید!

شکر نعمت سنگین‌تر از صبر بر مصیبت است؛ چرا که عمر نعمت طولانی‌تر است و مستوجب شکری است ملازم آن، اما صبر عمری کوتاه دارد که با پایان یافتن مصیبت به پایان می‌رسد.

ـ شیخ عبدالعزیز طریفی



admin یکشنبه 12 آذر 1396 نظر بدهید!
admin یکشنبه 12 آذر 1396 نظر بدهید!

هرگاه قلب انسان مشغولِ مخلوق شود توجهش به خالق ضعیف می‌گردد؛ به همین سبب است که ریا بزرگترین عامل تنبلی در نماز است:

﴿..وَإِذَا قَامُواْ إِلَى الصَّلاَةِ قَامُواْ كُسَالَى يُرَآؤُونَ النَّاسَ...﴾ [نساء: ۱۴۲]

«و [منافقان] هرگاه به نماز ایستند به تنبلی [و سستی] برخیزند [و] با مردم ریا می‌کنند».



admin یکشنبه 12 آذر 1396 نظر بدهید!
عناوين آخرين مطالب ارسالي
صفحات دیگر